fbpx

טיפים לגידול קנאביס על בסיס מים (מצע מנותק)

טיפים לגידול קנאביס על בסיס מים (מצע מנותק)

פעילותה של מערכת הידרופונית מתמקדת בהזרמה של תמיסת ההשקיה ו"הטבלה"  או "הטבעה" של שורשי הצמחים במים, המגיעים אליהם בתצורת נוזל או טיפות מרוססות. בכל אחת משיטות הגידול ההידרופוניות, מצע הגידול ממנו מוזנים הצמחים הוא המים (תמיסת ההשיקה) ולכן זהו המצע שאיתו צריך לדעת לעבוד כדי להגיע לתוצאות מקסימליות.

עקרונות היסוד של גידול הידרופוני כוללים בין היתר שימוש חכם וחוזר במי השקיה, ביצוע תהליכי הגידול (תאורה, דישון מי ההשקיה וכדומה) השונים באמצעים אוטומטיים, גידול בסיבה מבוקרת שמניבה תוצאה מקסימלית והחלפה של מצע הגידול "הפרימיטיבי" במצע מעגן שמספק יכולת להזנה אלטרנטיבית ורציפה דרך תמיסת ההשקיה ללא צורף בייבוש ארוך של המצע הפיזי. כדי להגיע לתוצאות טובות ולשמור על כל העקרונות הללו, ישנן מספר טכניקות שכדאי ליישם.

מקצועיות מההתחלה – טיפים חשובים לגידול קנאביס על בסיס מים

להלן מספר תהליכי עבודה ועקרונות יסוד שכדאי להכיר לפני שמתחילים לגדל קנאביס על בסיס מים:

1. שמירה קבועה על טמפרטורת מים של 16-24 מעלות צלסיוס – טמפרטורת המים, לפני ואחרי יצירת תמיסת ההשקיה, היא גורם מכריע ביכולתם של הצמחים לקלוט את חומרי התזונה החיוניים להם ולקיים תהליכי גדילה והתפתחות מבחינה ביוכימית. טמפרטורה נמוכה או גבוהה מדי עלולה לפגוע בצמחים ואף להרוג אותם, ולכן חשוב להקפיד על טווח טמפרטורה תקין, כאשר ניטור טמפרטורת המים צריך להתבצע באופן רציף וקבוע או לפחות אחת ליום.

2. העשרת המים בחמצן על ידי משאבת אויר ואבן חמצן – בעת גידול הידרופוני של קנאביס חשוב מאד להזין את תמיסת ההשקיה באופן קבוע באוויר רענן ולא ממוחזר, שמסייע לצמחים לשמור על קצב צמיחה תקין ובריאות תקינה, בעיקר במערכת השורשים אך גם בשאר חלקי הצמח. מומלץ לעשות שימוש באבן חמצן ובמשאבת חמצן, שהם שני מוצרים משלימים עליהם ממליצה כל רשת הידרופוניקה בישראל בגדר "מוצרי חובה" בעת הקמת המערכת.

3. שמירה קבועה על רמת חומציות בתמיסת ההשקיה של 5.5-6.2 לפי מדד pH – רמת החומציות של המים, לאחר הכנת תמיסת ההשקיה, היא גורם מכריע ביכולתם של הצמחים לספוח חומרי תזונה חיוניים מתמיסת ההשקיה ולפתח את מערכת השורשים שלהם. רמת חומציות גבוהה או נמוכה מדי עלולה לפגוע בצמחים ואפילו להרוג אותם, ולכן חשוב להקפיד על רמת חומציות תקינה, כאשר ניטורה צריך להתבצע בעת הכנת התמיסה ולאחר מכן לפחות אחת לשלושה ימים.

4. הקפדה על כמות מים מינימלית במיכל האגירה או בעציץ בודד (מעל קו החצי) – ירידה של כמות המים הזמינה במאגר ההשקיה, או בעציץ בודד במקרה של מערכת שאינה כוללת מאגר מרכזי, עלולה ליצור בעיות ביניקת המים והאוויר דרך המשאבות השונות, מה שיפגע בפעולה התקינה של המערכת ובתנאים שקיימים בתמיסת ההשקיה או במערכת השורשים.

5. החלפה של כל המים במערכת הגידול – בכל שבוע (עד 14 יום, בשאיפה בכל 10 ימים) יש לבצע החלפה של כל תמיסת ההשקיה שקיימת במערכת, ולהביא את כל המכלים והמאגרים שלא גדלים בהם צמחים למצב ריק ונקי, שימנע בעיות של חוסר סטריליות והתפתחות מזיקים, שנפוצות מאד בעת גידול קנאביס במערכת הידרופונית.

6. שטיפה של שורשי הצמחים במים נקיים לקראת הקציר – במערכת הידרופונית, יותר מאשר במערכת גידול רגילה שבה לא קיימת הזנה רציפה של שורשי הצמחים, כדאי לבצע "שטיפה" של שורשי הצמחים במים נקיים או בתמיסת ניקוי CANNA FLUSH במינון של 6 מ"ל לליטר, בשבוע האחרון של הצמיחה לקראת הקציר, במטרה לשטוף ולנקות מהם את כל שאריות הדשן שעלולות להצטבר בהם.

צריכים עזרה?