fbpx

טיפים להזנת קנאביס בגידול ביתי

טיפים להזנת קנאביס בגידול ביתי

גידול קנאביס ביתי – בכל אחת מהשיטות הקיימות כולל גידול על מצע רגיל, גידול הידרופוני ואפילו שימוש במערכת אקוופונית או אירופונית – דורש מהמגדל לבצע מספר תהליכי תחזוקה ובקרה החיוניים לגדילת הצמחים וקיימים גם במערכות אוטומטיות. אחד התהליכים הללו הוא דישון והזנה של צמחי הקנאביס בכל האלמנטים החיוניים להם – בעיקר אלמנטים מינרליים כמו ברזל, סידן, אשלגן, זרחן ושאר חומרים שהם לא יכולים לספוח בעצמם שלא דרך מצע הגידול.

החיוניות של דישון והזנה נאותה של צמחי קנאביס היא מהותית, ובאופן חד משמעי לא ניתן לגדל צמחי קנאביס שיניבו יבול איכותי (גם לא בהיבט כמותי בלבד) ללא דישון איכותי המתאים לתצורת הגידול המסוימת בה נעשה שימוש. חומרי התזונה אותם צורכים הצמחים מתוך חומרי הדשן השונים חיוניים להתפתחות הצמח בכל שלב צמיחתו ופריחתו באותו אופן בו מזון חיוני להתפתחות של בני אדם ובעלי חיים, והם אינם קיימים, או קיימים במכות קטנה ביותר, במצע גידול רגיל שאינו מועשר. לכן, דישון של מצע הגידול הוא חובה בכל מערכת גידול ביתית המנותקת מאדמת הטבע, ונעשה בו שימוש גם בעת גידול קנאביס מסחרי בשיטות מגוונות של גידול חוץ.

דישון יעיל של צמחי קנאביס שיתרום לצמיחתם ופריחתם מבלי לפגוע בהם או להעמיס עליהם חומרי תזונה מיותרים שאינם ניתנים לעיבוד, מתבצע בעזרת שימוש במוצרי דישון ייעודיים אשר תואמים לשיטת הגידול המיושמת ולסוג מצע הגידול עליו גדלים הצמחים. שימוש במוצרים אלה, בהתאם לטבלאות המתאימות שמספק היצרן של כל אחד מסוגי הדשנים, הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר של גידול קנאביס איכותי במערכת ביתית ללא חשיפה לאור השמש, תזונה מגוונת הקיימת באדמה טבעית ושאר אלמנטים חיוניים שקיימים בגידול חוץ. קיום משטר דישון נכון שייצור הזנת קנאביס אופטימלית בגידול ביתי, דורש היכרות עם מספר טיפים וכללים חשובים.

4 טיפים לדישון והזנת קנאביס בגידול ביתי

הנה 4 טיפים חשובים לדישון והזנת קנאביס בגידול ביתי:

1. הכירו את רכיבי התזונה החשובים ביותר לקנאביס – NPK + סידן ומגנזיום

החומרים החשובים ביותר לתזונת צמחי קנאביס הם חנקן (N), זרחן (P) ואשלגן (K) – אשר ביחד מכונים בקיצור NPK בעולם הדשנים. אלו החומרים שבלעדיהם קנאביס, ומרבית הצמחים בטבע, לא יכולים להתפתח כלל, ולכן הם חייבים להוות מרכיב עיקרי בתפריט הדישון.

חנקן – שותף בייצור כלורופילים רבים בצמח, החיוניים לקיום תהליך הפוטוסינתזה.

זרחן – החומר החשוב ביותר להתפתחות שורשי הצמח שאחראי גם על עידוד הפריחה.

אשלגן  – חומר עיקרי המזרז תהליכי סינתזה של חלבונים ופחמימות ואחראי על ויסות תעבורת מלחים ומים לחלקי הצמח השונים.

שני יסודות תזונה חשובים נוספים שחיוניים להתפתחות הצמח הם סידן ומגנזיום, ולמרות שהם אמורים להגיע ממי ההשקיה באופן טבעי, בשנים האחרונות יותר ויותר מים בישראל מגיעים מהתפלה, שגורמת לאובדן מוחלט של שני היסודות הללו ובעקבות כך לאובדן של יכולת הצמחים לספוח ולעבד חומרי דשן נופסים. לכן, להעשרה של מצע הגידול בהם ניתן להשתמש בג'ל מגנזיום-קלציום (קל-מג) אשר מאפשר לצמחים לקלוט באופן מיטבי את הדשנים המגיעים אליהם דרך ממשק ההזנה.

2. התאימו את משטר התזונה לשלב ההתפתחותי המתאים בחייו של הצמח והוסיפו לו עזרים להתפתחות שורשים

מחזור חייו של צמח הקנאביס כולל מספר שלבים מאז הנביטה ועד לפריחה והמוכנות לקציר. בכל אחד מהשלבים הללו, הצמח זקוק לחומרי תזונה שונים בכמות משתנה, בעוד לחומרים אחרים הוא זקוק פחות או בכלל לא. לכן, חשוב מאד להתאים את התזונה שהצמח מקבל לשלב החיים בו הוא נמצא, בהתאם לטבלת הדישון שמתאימה למוצרים הייעודים בהם נעשה שימוש.

עזרים להתפתחות השורשים בהם ניתן לעשות שימוש החל מתחילת חייו של הצמח במטרה לחזק ולסעף את מערכת השורשים שלה תוך שיפור של יכולתה לקלוט חומרי זונה, הם פטריות מיקוריזיה ו/או טריכודרמה – פטריות אשר יושבות על שורשי הצמח, מגדילות את נפח השורשים ומהוות צינור הזנה נוסף וחיוני לצמח, שעשוי לשפר את התוצאה הסופית שמושגת בשיעור של כ-30% ואפילו מעט יותר. כמו כן, בשלב זה יש לשלב בתזונת הצמח גם מיקרו אלמנטים בהגמעה ו/או בריסוס עלוותי – דבר המשפר משמעותית את יכולת קליטת חומרי ההזנה לצמחים.

3. החלק החשוב ביותר בדישון – עידוד וחיזוק הפריחה בעזרת אלשגן וזרחן

בשלב הצמיחה, בעיקר בתור שתיל צעיר, צמח קנאביס זקוק לדישון נאות פחות מאשר בשלב הפריחה, שהוא השלב בו לדישון יש את ההשפעה הקריטית ביותר על התוצאה הסופית שהצמח יניב. כאשר הצמח מראה סימני פריחה ראשונים, לאחר ההעברה למחזור אור של 12-12 (שעות אור מול חושך) יש להעביר את הצמח לתזונת פריחה העשירה באשלגן וזרחן, כאשר שיעור החנקן בתזונה צריך לרדת משום שהוא לא מהווה עוד אלמנט תזונה עיקרי. בשלב זה מגדלים מסוימים מוסיפים גם תוספי פריחה שונים, שעשירים בשני האלמנטים הללו ונועדו לזרז את תחילת הפריחה ולהאריך אותה, במטרה לאפשר לפרחים להתפתח בצורה אופטימלית.

4. לפני סיום מחזור הגידול – ביצוע "שטיפה" מחומרי דשן עודפים

לקראת תום תקופת הפריחה והגעה למצב של מוכנות מלאה לקציר, יש לבצע שטיפה של מצע הגידול (במערכת הידרופונית בעזרת מים בדרגת חומציות של 6.0 pH) במים נקיים ללא חומרי דישון כלל, במטרה לסייע לצמח ולמצע לשטוף החוצה חומרי דישון עודפים שעדיף שלא יהיו קיימים בצמח ובעיקר לא בפרחים שלו, שמיועדים לשימוש רפואי בשאיפה או במיצוי. את השטיפה מומלץ לעשות לפחות 7 ימים לפני מועד הקציר ויש מגדלים שמבצעים שתי שטיפות, כאשר הראשונה מתבצעת במעבר בין צמיחה לפריחה. ניתן לבצע שטיפות יעילות יותר עם מוצרי שטיפה ייעודיים הניתנים לרכישה דרך חברות דשנים או חנויות הידרופוניקה וגידול. מוצרים אלו מקנים שני יתרונות מהותיים: קיצור זמני השטיפה (יומיים או שלושה במקום שבוע) וניקוי יסודי של מצע הגידול והצמחים משאריות דשנים.

צריכים עזרה?