fbpx

גידול קנאביס בפעם הראשונה

גידול קנאביס בפעם הראשונה

גידול קנאביס ביתי בפעם הראשונה – שבדרך כלל מתבצע על מצע אדמה רגיל אך לעיתים גם בשיטות אחרות כמו גידול הידרופוני או שימוש במערכת אקוופונית או אירופונית – הוא תחביב פשוט שאינו דורש מקצועיות או ידע מוקדם רב, אך כן מצריך מהמגדל להכיר את יסודות התכנון, ההקמה, התחזוקה והבקרה החיוניים לגדילת הצמחים.

היסודות הללו מחולקים לשלבים, שביצועם צריך לקרות בהתאם לשלבים במחזור חייו של צמח הקנאביס מרגע הנביטה עד לקציר. לא מספיק לדעת את היסודות הללו כדי להיות מגדל מקצועי ולהגיע לתוצאות מוצלחות במיוחד, אך כדי להתחיל לצעוד בדרך מספיק להכיר אותם באופן בסיסי.

שלבים ראשונים – גידול קנאביס למתחילים

מגדלים חדשים? להלן השלבים שאתם צריכים לעבור בדרך ליבול הביתי הראשון שלכם:

  1. תכנון חלל הגידול ורכישת הציוד הנדרש

    התאמת חלל הגידול שלכם לדרישות מסוימות הוא עבודה שכדאי להשאיר למקצוענים בחנות ההידרופוניקה או הגידול הביתי אליה בחרתם לפנות כדי לרכוש את הציוד, אך תחילה יש לבצע תכנון מקדים בבית ולקבל תשובה לשאלה הראשונה: כמה גודל פנוי קיים בבית ופנוי להכיל את חלל הגידול, שהוא אוהל או ארון אטום מרובע. אי אפשר להקים מערכת גידול ראויה בחלל קטן מדי, וכדי לדעת כמה ציוד היקפי ואביזרים ניתן להכניס לחלל, צריך לדעת את גודלו המקסימלי.

    לאחר תכנון חלל הגידול, וקריאה קצרה על מערכות גידול ביתיות ורשימת הציוד שהן מכילות, תוכלו להיוועץ עם אנשי המקצוע כדי להתאים את כל מערכת הגידול (אוהל, תאורה, אוורור, חומרי דישון לתמיסת ההשקיה וכו') לצרכים האינדיבידואליים של החלל שלכם כדי למקסם את היבול שניתן להפיק ממנו.

  2. הקמה ראשונית של חלל ומערכת הגידול – במקביל להנבטה

    שלב קצרצר זה מגיע לאחר שכל הציוד הייעודי עומד במקומו ומוכן להקמה והרכבה. הקמה של חלל גידול, בעיקר כזה שפועל בתוך אוהל מודולרי ונוח להרכבה שנמכר בחנויות גידול ביתי, לוקחת זמן קצר ומתבצעת כמעט ללא מאמץ או צורך ביכולת טכנית מורכבת. תליית האלמנטים השונים של המערכת בתוך חלל הגידול היא מעט מורכבת יותר, בעיקר אם לא נעשה שימוש ברצועות תלייה ייעודיות, אך גם היא תסתיים בדרך כלל לאחר שעה או פחות, במאמץ חד פעמי שאין צורך לחזור עליו עד לפירוק או העברה של חלל הגידול.

    בשלב זה כבר ניתן לבצע הנבטה של זרעי הקנאביס בעזרת אחת מבין שיטות ההנבטה השונות – כוס מים, צלחת מכוסה צמר גפן רטוב או שתילה ישירה בכוס עם מעט אדמה. תהליך הנביטה נמשך כ-5 ימים ועד 21 ימים, כך שניתן להתחיל אותו אפילו עוד לפני רכישת הציוד, בתנאי שזו לא מתאחרת. דגשים להנבטה: לא לשתול שני זרעים באותה כוס או להצמיד שני זרעים אחד לשני על אותה צלחת, לא לחשוף את הזרעים לאור ולדאוג שהם יהיו בתנאים של לחות קבועה אך לא מוגזמת.

    לאחר הנביטה של הזרע הצעיר, כאשר יוצא ממנו "שורשון" באורך סנטימטר בודד (לא לחכות יותר מדי!) יש לשתול אותו בעציץ קטן (שורשון כלפי מטה בזווית של 45 מעלות) בו הוא יתחיל את שלב הצמיחה.

  3. שלב צמיחה – שומרים על תאורה, סירקולציה של אוויר והזנה קבועה

    בשלב הצמיחה כל מה שהצמחים זקוקים לו הוא תאורה קבועה (מחזור 18 שעות אור ו-6 שעות חושך) והשקיה קבועה (בייבוש המצע או בהתאם לשיטת גידול הידרופונית מסוימת) בעזרת תמיסה העשירה בחומרי דישון ותזונה חיוניים, תוך הקפדה יתרה על כך שלא יצטברו משקעי מים בתחתית הצמחים שעלולים לגרום להתפתחות עובש בשורשים.

    בנוסף יש לשמור בשלב זה על סירקולציה טובה של אוויר בחלל הגידול (בעזרת מאווררים ומפוחים) ולדאוג שכל הצמחים יהיו חשופים ל"רוח" בתוך החלל, במטרה לגרום להם לרעוד ולנוע באופן שיחזק את שורשיהם וענפיהם כפי שקורה בטבע בעזרת הרוח.

  4. שלב הפריחה – מנעו כניסת אור, שמרו על תזונה קבועה והקפידו על זמן הקציר

    שלב הפריחה הוא החלק החשוב ביותר עבור מגדלי קנאביס ביתיים בדרך להגעה ליבול אופטימלי. הדבר שהכי חשוב לשמור עליו בשלב זה הוא מחזור תאורה של 12-12 כאשר בשלב החושך יש להקפיד על חושך מוחלט (!) ללא חדירה של אור דרך שום סדק או פתח באוהל. שמירה על חשכה מוחלטת תסייע מאד להתפתחות הפרחים על גבי הצמחים ותמנע מקרים של התפתחות אברי מין זכריים בצמחים נקביים כחלק משיבוש תהליך הגדילה.

    הדבר השני שחשוב ביותר לשמור עליו לכל אורך תקופת הפריחה הוא תזונה נכונה, שתזרז את התפתחות הפרחים ותגרום להם להגיע לתצורה סופית כבדה, דחוסה ועשירה. תזונה קבועה ומוקפדת בשלב זה תביא את הפרחים למוכנות לקציר בערך לפי הזמן המשוער של ערכת הדישון, וחשוב לדעת גם לקצור אותם בשלב הנכון כדי לא לפגוע בריכוז החומרים הפעילים שקיים בהם.

    לסיום, את הקציר וגיזום הענפים והעלים מתוך הפרחים ("טרימינג") יש לבצע לאחר התייעצות עם מומחים או צפייה בסרטוני הדרכה. זהו תהליך פשוט אך ביצוע לא נכון שלו עלול לפגוע בצורה מהותית בתוצרת שתישאר לכם ביד, וחבל שזה יקרה בדיוק רגע לפני הסוף.
צריכים עזרה?