fbpx

סופחי לחות באוהל הידרו

סופחי לחות באוהל הידרו

אחוזי הלחות הקיימים בחלל הגידול הביתי, כמו בכל חלל סגור או פתוח בו מתבצעת מדידת אחוזי לחות, הם ביטוי מספרי סטטיסטי של ריכוז אדי המים הקיימים באוויר, שמניב ידע חיוני לגבי כמה אחוז מהאוויר בחלל הגידול מורכב מאדי מים. צמחים זקוקים למים כדי לחיות והם סופחים אותם לא רק באמצעות השורשים אלא גם באמצעות אברונים ייעודיים (פיוניות – Stomata) הקיימים גם בחלקים אחרם בצמח כמו עלים, גזע וענפים דקים, ולכן אדי המים שקיימים באוויר מהווים בין היתר מקור נוסף לקליטת מים חיונית על ידי הצמחים.

החשיבות של אחוז הלחות המדויק שקיים בחלל הגידול היא משמעותית, ולכן חשוב למדוד ולנטר אותו באופן מתמיד, ולשנות אותו בהתאם לצורך בעזרת סופחי לחות או העשרה בלחות. הסיבה לכך היא פוטנציאל ההשפעה המשמעותי שיש ללחות על התפתחות הצמחים בחלל – רמת לחות גבוהה מדי או נמוכה מדי (נמדדת בהתאם לסוג הצמח ולשלב הגידול בו נמצא הצמח) תגרום בהכרח לבעיות התפתחות וגדילה בקרב כמעט כל סוג של צמח בחלל גידול ביתי.

ברמת לחות נמוכה מדי, אותה יש לתקן בעזרת העשרה בלחות, תיגרם האטה בגדילת הצמחים ועיכוב נשנה במעבר בין מחזורי החיים השונים של הצמח, הנובעים מחוסר באנרגיה בגוף הצמח לאחר הוצאת אנרגיה מרובה על תהליך קליטת הלחות שאינה קיימת באוויר ברמה מספקת. רמה נמוכה מאד של לחות תגרום לשורשי הצמחים לטראומה מאחר ותהליך קליטת הלחות והמים של הצמח יעמיס עליהם עודף פעילות, שימנע בתורו ספיגה יעילה של חומרי תזונה המומסים במים. כמו כן, ברמת לחות נמוכה מדי הצמחים חשופים להתייבשות ולתגובה קיצונית יותר לשינויי טמפרטורה.

ברמת לחות גבוהה מדי, אותה יש לתקן בעזרת סופחי לחות, עלולים להיווצר על הצמחים עובש או בקטריות מזיקות אחרות, שלא רק פוגעות בצמח מבחינה פיזית וניזונות ממעטהו החיצוני אלא גם מקטינות את יכולת קליטת הפחמן הדו חמצני שדרוש לצמח עבור תהליך הפוטוסינתזה המקיים את מחזור חייו. כמו כן, ברמת לחות גבוהה מדי יורדת יכולת קליטת המים וחומרי התזונה של השורשים וגם של הפיוניות הקיימות בכל שאר חלקי הצמח.

הדרך הפשוטה ביותר לקבוע את רמת הלחות בחלל הגידול היא באמצעות מד לחות (היגרומטר), שנחשב לאמצעי גידול בסיסי שכל מגדל מתחיל חייב שיהיה לו. בחנויות הידרופוניקה וגידול ניתן להשיג מד משולב המאפשר מדידה מקבילה של טמפרטורה ולחות, שלרוב מאפשר גם מעקב ממוחשב באמצעות זיכרון לטווח הארוך. אם נמדדה רמת לחות גבוהה או נמוכה מדי, בהתאם לסוג הצמח שגדל בחלל והייעוץ המקצועי שהתקבל מהמומחה בחנות הגידול, יש לבצע התאמה של רמת הלחות.

איך מורידים את הלחות בחלל הגידול? סופחי לחות באוהל הידרו

וויסות והורדה של רמת הלחות בחלל הגידול מתבצעת על ידי שימוש במוצרים ייעודים הנקראים בשם הכללי 'סופחי לחות לאוהל הידרו. ישנן כמה אפשרויות בהן יכול המגדל לבחור כדי לבצע הורדת לחות בחלל הגידול:

  1. שימוש באוורור מוגבר – לעיתים, בעיה של עודף לחות מתקיימת בגלל חוסר באוורור. מערכת גידול חייבת להכיל מספר מאווררים מפוח אשר עוצמתו תהיה תואמת לגודל החלל, ולכן לפני שמגיעים להבנה שיש בעיית לחות, נדרש קודם וידוא של פעילות מערכת האוורור. כמו כן, הגברת הטמפרטורה יכולה להוות גורם חיוני למניעת הצטברות לחות, במקרה והטמפרטורה הקיימת בחלל הגידול נמוכה מדי.

  2. שימוש בסופח לחות – סופח לחות ייעודי הוא האמצעי היעיל ביותר עבור מגדל ביתי שמעוניין להוריד את הלחות בחלל הגידול שלו. מכשיר זה פועל על ידי עיבוי (ההפך מאידוי) של אדי מים הקיימים באוויר לכדי מים נוזליים המצטברים במיכל נקז, בתהליך שמייבש את האוויר. בחלל גידול ביתי קטן יספיק בדרך כלל סופח לחות אחד בגודל בינוני, שקיים במגוון סוגים בחנויות הידרופוניקה וגידול מקצועיות.

  3. לחלל גדול, שימוש בקולט לחות – קולט לחות חשמלי הוא מכשיר חשמלי גדול יותר מסופח לחות, המבצע פעולה דומה אך בעזרת מנגנון גדול יותר שמתאים לשימוש תעשייתי בחללים גדולים, בדרך כלל חללי ייצור שצריכים להישאר יבשים כדי למנוע תקלות במיכון. בדרך כלל לחלל גידול ביתי לא יעלה צורך בקולט לחות חשמלי גדול, אלא אם כן יש בעיית לחות חריגה שנובעת ממיקום החלל או גורמים הנמצאים בקרבתו.

  4. במקרים של חריגה קלה, שימוש בפרלייט – פרלייט הוא חומר המשמש בין היתר בתור מצע גידול הידרופוני למערכות מסוימות או בתור חומר לערבוב עם מצע קוקוס/אדמה שנועד לאוורר אותו להוריד את משקלו הכללי ורמת הדחיסות שלו. לפרלייט יש שימוש נוסף בתור חומר סופח לחות, שמסוגל לספוח לחות באיכות נמוכה שמונעת חריגות קלות ברמת הלחות, אם קיימות בחלל. כאשר פרלייט נרטב ניתן לייבשו בשמש ולעשות בו שימוש חוזר מספר פעמים, אך פתרון זה אינו מהווה תחליף לשימוש במכשיר קולט לחות או סופח לחות במקרים בהם יש בעיות של עודף לחות משמעותי.

איך מעלים לחות בחלל הגידול?

העלאת לחות היא תהליך נדיר יותר שלרוב לא נדרש בחללי גידול ביתיים שממוקמים במיקום שגרתי ללא גורמים מיוחדים סביבם שמשפיעים באופן חריג על רמת הלחות. במקרה בו קיימת חריגה שלילית ברמת הלחות מתחת לרף המינימלי עבור הצמחים שגדלים בחלל, יש לבצע תהליך שיגרום לפליטת מים מוגברת לאוויר.

תהליך זה מתחיל בקערה של מים אותה יש לשים על רצפת חלל הגידול, בשאיפה במקום שחשוף חלקית לאור הנפלט מהמנורה. אם ביצוע תהליך זה אינו פותר את בעיית חוסר הלחות, ייתכן כי יש לעשות שימוש במכשיר שיעשיר את האוויר באדי מים כמו למשל מכשיר אדים קרים, שגם אותו ניתן לרכוש בחנויות הידרופוניקה וגידול מקצועיות.

במידה וקערת המים הפתוחה כן עזרה להעלות את רמת הלחות הנדרשת, יש לזכור להחליף אותה מדי יום כדי לא לעודד התפתחות של פטריות ובקטריות שונות שעלולות להזיק לצמחים.

צריכים עזרה?