fbpx

הידרופוניקה או אקוופוניקה? היכרות עם שתי שיטות הגידול

הידרופוניקה או אקוופוניקה? היכרות עם שתי שיטות הגידול

גידול צמחים בחלל ביתי מתבצע בעזרת מערכת גידול ייעודית "אינדור" על בסיס מצע גידול רגיל כמו אדמה או לחלופין על מצב הידרופוני או מצע אקוופוני. שני סוגי המצעים האחרונים הנם פחות מוכרים לעומת מצע האדמה הרגיל אך הם מאפשרים למגדל להפיק תוצאות טובות יותר, מהירות יותר וחסכוניות יותר במשאבים רבים, ולכן כדאי גם למגדל חדש להכיר אותן על קצה המזלג.

הידרופוניקה – גידול על מצע מנותק

הידרופוניקה היא שיטת לגידול שמתבצע על מצע הידרופוני "מנותק" – מצע עשוי חומר שאינו מגיב עם חומרים כימיים ואורגניים, המשמש רק לעגינה של הצמח, בעוד הזנתו מתבצעת דרך תמיסת ההשקיה, שהיא יסוד המערכת ההידרופונית. מצע הידרופוני, שלא כמו מצע רגיל, אינו מספק לצמח הזנה דרך ספיגת חומרי תזונה שנספגו במצע לאחר ההשקיה, משום שבמערכת הידרופונית תמיסת ההשקיה מוזרמת אל שורשי הצמחים באופן מחזורי ורציף תוך הזנה מתמדת שלהם בחומרי תזונה חיוניים.

הידרופוניקה היא שיטת גידול חדשה יחסית שהתחילה לעלות לתודעה הציבורית כחלק ממהפכת האורבניזציה והחקלאות העירונית הטכנולוגית של העשור האחרון, וכיום מגדלים ביתיים ומסחריים רבים עושים בה שימוש לצורך גידול תוצרת חקלאית. הטכנולוגיה בה נעשה שימוש בעת גידול הידרופוני של צמחים היא טכנולוגיה מתקדמת יחסית אך היא פשוטה ביותר לתפעול, בדרך כלל בתצורה אוטומטית חלקית או מלאה שכמעט ולא דורשת השקעת זמן של המגדל.

מערכת גידול הידרופונית בנויה ממיכל אגירה בו נשמרים מי ההשקיה לאחר הכנתם, ממערכת צינורות השקיה שיוצאים מאותו המיכל וכן ממספר עציצים אטומים המחוברים למיכל, בהם קיים מצע עגינה (הידרוטון או מצע פלסטיק קשיח) ובתוכם מתבצעת הזרמת מי ההשקיה באחת מבין מספר שיטות הידרופוניות מקובלות. פעילות המערכת מתמקדת בהזרמת תמיסת ההשקיה ו"הטבעה" או "הטבלה" של שורשי הצמחים במים הללו בתצורת נוזל או טיפות מרוססות, באופן המשפר את ספיגת המים וחומרי התזונה דרך שורשי הצמחים.

אקוופוניקה – גידול סימביוטי של בעלי חיים ודגים

אקוופוניקה(aquaponics)  היא שיטת גידול המשלבת חקלאות מים וגידול צמחים מנותקי מצע במערכת סימביוטית אחת יחד עם בעלי חיים הגדלים בסביבה מימית, בסביבה ממחזרת שאינה יוצרת פסולת אלא משתמשת בה לתזונה אלמנטים אחרים במערכת. מערכת אקוופונית היא בהכרח מערכת הידרופונית, משום שהצמחים גדלים בה תוך חשיפה קבועה של שורשיהם למים, אך לא כל מערכת הידרופונית היא אקוופונית, אלא אם מתקיימים בתוכה גם בעלי חיים מימיים במקביל לצמחים שמבצעים איתם הזנה הדדית.

עיקרון היסוד של מערכת אקוופונית הוא עיקרון המחזוריות: הפרשותיהם של בעלי החיים הגדלים בסביבה מימית (לדוגמה דגים ויצורים אחרים שאינם ניזונים מבשר חי) אשר מופרשות למים והופכות לרעילות לאותם דגים לאחר חלוף זמן והתקדמות תהליך הביוסינתזה (התפרקות טבעית) הן מקור דשן איכותי ויעיל מאד עבור צמחים החיים בסמיכות לדגים. הצמחים במערכת האקוופונית גדלים באופן המאפשר להם לספוח את הפרשות הדגים ושאר היצורים החיים במים ולהשתמש בהן כתחליף לחומרי דשן, ובמקביל הם מנקים ומטהרים את המים במערכת מהחומרים הרעילים עבור בעלי החיים ומאפשרים את המשך קיום המערכת המחזורית.

לרוב, מערכת גידול אקוופונית תהיה בנויה ממיכל גידול בעלי חיים וממיכל או מיכלים נפרדים בהם עוברים הצמחים את ההשקיה, למרות שישנן וריאציות משתנות של מערכות בהן מתבצע גידול סימביוטי של צמחים ובעלי חיים בסביבה ימית. במערכת אקוופונית המורכבת ממספר מיכלים, מי בריכת הדגים מוזרמים אל מיכלים חיצוניים בהם מתבצע גידול הידרופוני של צמחים, אשר משמשים בתור פילטר ביולוגי וסופחים מהמים  חומרים כגון ניטריט, ניטראט, אמוניה, פוספאט, פוטוסיום ועוד מספר מיקרו אלמנטים הנוכחים באופן טבעי בהפרשות הדגים ויכולים לשמש לבניית הצמח וגדילתו במקום לזהם את המים עבור הדגים.

הידרופוניקה או אקוופוניקה – איך עדיף לגדל?

באופן כללי, "דרך הגידול הטובה ביותר" הוא ביטוי לא מדויק אשר צריך להתאימו לצרכיו, יכולותיו וניסיונו של המגדל, לצמחים הספציפיים שהוא מעוניין לגדל ולשאר אלמנטים סביבתיים משתנים. עם זאת, אפשר לבצע השוואה שטחית בין גידול במערכת הידרופונית רגילה לבין מערכת אקוופונית, כדי לדעת מה מתאים יותר לצרכים שלכם.

בעת השוואה בין גידול בשיטת הידרופוניקה לבין גידול בשיטת אקוופוניקה, חשוב לדעת כי מערכות אקוופוניקה בהרצה ובתחילת דרכן מראות קצב גדילה נמוך במעט ממערכות הידרופוניקה, אולם כעבור כ-6 חודשים, מערכת אקוופונית מראה תוצאות טובות יותר (קצב גידול, ביומסה צמחית ותפוקה) מאשר מערכות הידרופוניקה רגילות.

כמו כן, במערכת אקוופוניות לא מתקיים בזבוז של חומרי דשן, אשר במערכת הידרופונית רגילה אינם מגיעים ממקור טבעי ויש להוסיפם באופן מלאכותי. מערכת אקוופונית מייצרת בעצמה את חומרי התזונה הדרושים לצמחים וחוסכת למגדל כסף וזמן בהכנת תמיסת ההשקיה. יש לציין כי כמות הדשן וחומרי התזונה הדרושה לגידול הצמחים תלויה בכמות הצמחים הגדלים במערכת וכן בכמות הדגים ובעלי החיים האחרים שחיים בה, ולכן לפני בחירה במערכת הנכונה לגידול שלכם, מומלץ להתייעץ עם המומחים בחנות ההידרופוניקה בה בחרתם לרכוש את הציוד שלכם.

צריכים עזרה?