fbpx

מדריך גידול למתחילים

מדריך גידול (מתחילים)

במדריך זה נכסה את הנושאים השונים בשלבי הגידול ומרכיביהם.

נתחיל בתכנון השטח אותו אנו מתכוונים להסב לחלל הגידול, ניקח בחשבון את רוחב אורך וגובה החלל ועל ידי כך נוכל להתאים את סוג הציוד בו נשתמש. ישנם חוקים ברורים לגבי נושא זה ונרחיב עליהם בהמשך.

הסבת חלל – איך עושים זאת נכון?

אחרי שהחלטנו על מיקומו של חלל הגידול נגדיר את גודל החלל אותו אנו רוצים להסב. נניח והחלטנו להשתמש בשטח שגודלו מטר אורך  מטר רוחב ובגובה של 180 ס"מ, בחלל כזה נצטרך להקפיד על הכללים הבאים:

סוג התאורה ועוצמתה

בחללים קטנים ובינוניים נשתמש בתאורה שמפיקה חום נמוך יחסית ומספקת ספקטרום רחב ככל האפשר לרווחת הצמחים, התאורה המתאימה לחללים הקטנים מטר רבוע היא: תאורת לד, פלורסנט, ונורות לחץ גבוה שלא עולות על 400 וואט. השימוש בנורות לחץ גבוה בחללים קטנים יעשה רק בתוך רפלקטור מקורר עם מערכת לסילוק אוויר חם,למניעת חום עודף בחלל הגידול.

בנורות נל"ג (נתרן לחץ גבוה) שטח כיסוי אפקטיבי הינו

נורות  250 וואט עד 0.6 מטר רבוע

נורות 400 וואט 0.8 מטר רבוע

נורות 600 וואט 1.1 מטר רבוע.

יש לקחת בחשבון כי נורות נל"ג מאבדות מהיעלות שלהן ויש להחליפן לאחר כ- 4 מחזורי גידול.

איוורור ותחלופת אויר.

לאוורור בחלל יש תפקיד חשוב בשמירה על צמחים בריאים. צמחים נושמים ולכן תחלופת אויר נאותה תספק לנו צמח מאושר. בחלל הגידול תחלופת האוויר תעשה על ידי הכנסת אויר קר מהחלק התחתון של החלל והוצאת אוויר חם מהחלק העליון של חלל הגידול. הוצאת האוויר תמיד תעשה על ידי מפוח מתאים, מפוחים שונים בעוצמות שונות מספקים יכולת החלפת אוויר הנמדדת במק"ש (מטר מעוקב לשעה) אנו נתאים את דגם המפוח לפי גודל החלל.כאשר החישוב יעשה על החלפה מלאה של כל האוויר בחלל הגידול לפחות אחת לחמש דקות .

לדוגמא : אנחנו מדברים על חלל גידול של 2.4  אורך על 2.4 מטר רוחב מטר בגובה 2 מטר בחישוב מהיר אורך כפול רוחב כפול גובה אנחנו מקבלים תוצאה של 2.4*2.4*2 סה"כ 11.52 מטר מעוקב .אם רצוננו להחליף את האוויר כל חמש דקות כלומר 12 פעם בשעה המשמעות שאנו זקוקים למפוח של לפחות 138.24 מק"ש.

כמו כן, נדאג לתזוזה של אוויר בתוך החלל, את זה נעשה על ידי מאוורר אחד או כמה. תזוזת אוויר בחלל חשובה מכמה סיבות, סיבה ראשונה היא חיזוק מבנה התאים בצמח, הרוח מזיזה את הצמח והצמח בתגובה מחזק ומעבה את ענפיו. בפעולה זו אנו משיגים צמח חזק יותר המסוגל לשאת את פרותיו ופרחיו כמעט ללא תמיכה, וההישג המשמעותי ביותר הוא ספיחת נוזלים ואוכל בצורה יותר יעילה ומאסיבית. לדוגמה: כביש בעל נתיב אחד לעומת כביש מהיר בעל 4 נתיבים. הענפים העבים יכולים להוביל יותר מים ואוכל אל הפירות והפרחים.

רפלקציה (החזרת אור)

כשאנחנו משתמשים בתאורה מלאכותית, אנו משתדלים לנצל כל גל אור לטובתנו, יעילות היא שם המשחק.יעילות מתורגמת בעיקר לחיסכון באנרגיה ועל ידי כך חיסכון בכסף, לכן, נשתמש באמצעים להחזרת אור מגוף התאורה ומסביבת חלל הגידול אל מרכז העניינים שהוא הצמח. גוף התאורה מורכב ברובו ממשטח רפלקטיבי (מחזיר אור) שממקד את גלי האור כלפי מטה אל הצמח. גלי האור מתפזרים גם לצדדים ולכן נשתמש ביריעה מחזירת אור (רפלקטיבית) על קירות החלל מסביב לצמח. אין צורך לצפות את כל חלל הגידול ביריעה, מהקצה העליון של העציץ ועד גובה השיא של גוף התאורה יספיקו בהחלט.

גישה נוחה לעבודה

כשאנחנו מתכננים את חלל הגידול, יש לקחת בחשבון פקטור חשוב והוא, גישה נוחה לעבודה בחלל. בין אם זו גישה רק מהחזית או מ-4 כיוונים, תכנון מוקדם נדרש כדי למנוע בעיות של גישה אל תוך החלל אל הצמחים והמערכות. נדרשת ביקורת יומיומית למערכת ההשקיה (במידה וזו מבוססת טפטפות) ולא פחות חשוב נדרשת ביקורת יומיומית לצמחים אותם אנו מגדלים לניטור חוסרים, מחלות, ומזיקים.חשוב לתכנן את המערכת כך שנדע מראש את כל שלבי התהליך ונהיה מוכנים לכל תרחיש אפשרי. לדוגמה: אם אנחנו צריכים לשטוף את המצע אחת לשבועיים, נעדיף תכנון כזה שיקל עלינו ולא נצטרך להוציא את הצמחים מחלל הגידול ופשוט לבצע את השטיפה במקום, זה דורש תכנון של גובה העציץ ומערכת ניקוז שתוביל את כל הנגר אל השפכים בצורה ישירה (צינור ניקוז) או במיכל איסוף. בשתי המקרים תכנון מקדים יעשה לנו חיים קלים

אוהל כחלל גידול

שימוש באוהל כחלל גידול נפוץ מאד היום ונחשב כפתרון קל ונוח. ישנו מגוון רחב של דגמים וגדלים לבחירה. אוהל מספק לנו חלל מוגדר, בעל פתחים יעודים לצנרת אוורור חשמל והשקיה. פנים האוהל עשוי כולו מיריעה רפלקטיבית וברוב האוהלים קיימת "אמבטיה" לצבירת נוזלים שנשפכו. שלד האוהל משמש גם לתלייה של גופי התאורה ומערכות החלפת האוויר, מפוחים, פילטר פחם, ומאווררים.בנוסף אוהל הינו מערכת גידול סגורה ויחסית סטרילית ולכן בטוחה יותר מבחינת מזיקים ומחלות שיכולת לתקוף את הצמחים.

צוות "ירוק הביתה" ישמח לעמוד לשירותכם ולייעץ לגבי הדרך הנכונה להקמת "סט-אפ" מקצועי ואמין לאורך שנים.

צריכים עזרה?