fbpx

בטיחות בעבודת גידול הידרו

בטיחות בעבודה (מדריך גידול)

סביבת עבודה בטוחה היא הערך הכי חשוב בגידול בכלל ובגידול פנים בפרט

ישנן סכנות רבות האורבות לנו בסביבת הגידול, החל באבק וכלה בחשמל. לכן תמיד ניצור סביבת עבודה נקיה ובטוחה. הסכנות בסביבת העבודה מתחלקות ל-3 סיכונים עיקריים, סכנת נזק לאדם, לצמחים ולציוד או רכוש.

בעיות בטיחות – נזק לרכוש ו\או ציוד

הסיכון שבנזק לרכוש הוא די מינורי, זהו נזק כספי בעיקר ולעיתים הוא יכול לעכב אותנו ולשבש את לוח הזמנים שהצבנו לעצמינו, זה יכול להיות כשל של ציוד בגלל חוסר תשומת לב ו\או ציוד לא תקין או באיכות ירודה, אסור לנו לשכוח שבחללי גידול יש שילוב מורכב של המון אלמנטים כגון מיזוג אוורור חשמל מים וחומרים כימיים. כל אלה יכולים לגרום נזק בשימוש לא זהיר ומתוך פיזור הדעת. מיותר לציין שאין לצרוך תרופות מטשטשות או אלכוהול וסמים כשעובדים בחלל גידול מבוקר. ציוד מגן כגון כפפות לטקס או כפפות לעבודה, מסכת אבק וביגוד מתאים ונקי הם בגדר חובה ולא כהמלצה.  

בעיות בטיחות – נזק לצמחייה

נזק לצמחייה שלנו יכול להיגרם ממחלה, מזיקים, שימוש לא נכון בדשנים ותוספים, ופיזית מציוד שנופל עליהם כגון מנורות מפוחים וכו'. אם נשמור על סביבת עבודה מסודרת נקייה ומחוזקת(ברגים, אביזרי תליה, ועוד.) נצליח להימנע מנזקים הקשורים בקריסת ציוד, שימוש נכון בתוספים, דשנים, או חומרים כימיים אחרים (מעלה ומוריד PH, מי חמצן, אלכוהול, חומרי הדברה, וכו') אכסון נאות ושימוש בציוד מגן מתאים ימנע נזק הקשור בחוסר באותם סיכונים. נשתדל בכל כניסה אל חלל הגידול ללבוש בגדים נקיים, ונשטוף ידיים לפני שנוגעים בצמחים או במצע. אם לא נעשה כך אנו מעלים את הסיכוי להעברת מחלות ומזיקים אל חלל הגידול ובהדבקת הצמחייה כולה מה שיגרום לאיבוד הצמחים במקרה הגרוע ובמקרה הטוב לעיכוב בלוח הזמנים. בכל אופן יש ליצור תכנית בטיחות בעבודה יחד עם תוכנית העבודה הכללית.

בעיות בטיחות – נזק לאדם

נזק לאדם יכול להיגרם על ידי כל אותם גורמים שתיארנו בפסקאות הקודמות, פתוגנים(מחוללי מחלות) בצורה של נבגי פטריות או עובש שגדל בסביבה לחה עשירה באוכל ואור, ולכן תמיד נדאג לנקות ולחטא היטב את סביבת העבודה לפני התחלת מחזור ובסופו.

אבק מזיק כגון אבק פרלייט, פרלייט הוא בעצם זכוכית וולקנית והאבק שלו מזיק בנשימה, ולכן בכל טיפול בפרלייט יבש (פרלייט רטוב לא מעלה אבק) נשתמש במסכת אבק.

חומרים כימיים (מעלה ומוריד PH, מי חמצן, אלכוהול, חומרי הדברה, וכו')  יכולים לגרות את העור, העיניים ומערכת הנשימה, לכן נקרא טוב טוב את הוראות השימוש והאזהרות שעל גבי האריזה לשימוש בטוח.

חומרי הדברה מסוכנים לבריאות והשימוש בהם צריך להעשות במיגון מלא, ויישום הוראות הבטיחות במלואן! יש לקרוא את התווית בצורה יסודית ואם יש ספק יש ליצור קשר עם הספק כדי לקבל הוראות מדויקות ליישום התכשיר.

ציוד לא מחוזק או תלוי בצורה מרושלת עלול לקרוס ולגרום לפציעה קלה עד חמורה, בכל מקרה נבדוק את תקינות המערכות שלנו ונוודא שהן עומדות בסטנדרט הבטיחות שיצרנו.

חשמל עלול לגרום לנזק חמור ואפילו למוות!. נוודא תמיד בעזרת בעל מקצוע המוסמך לכך שאנו משתמשים ברכיבים הנכונים לתפעול המערכת, שהציוד שלנו תקין ועומד בתקנים, שהתקנת הציוד בחלל הגידול נעשתה בצורה יסודית ולא מרושלת, שהחיווט שלנו לא תלוי רופף בחדר הגידול והוא מתאים, תקין ולא חשוף.

הכי חשוב זה הרחקת ציוד חשמלי ממקורות מים בהם אנו משתמשים בחלל הגידול, מאגרים, משפכים, מרססים, מגשי ניקוז, אגני השקיה וכו'. החוק בחלל הגידול הוא: ציוד חשמלי מעל קו המותניים, וציוד הקשור במים מתחת לקו המותניים. אם נקפיד על חוקי בטיחות אלה, נשמור על עצמינו בריאים ושלמים ועל חלל הגידול בטוח.

*נספח נוסף בנפרד, ובכוונה כדי להדגיש.

שריפות–  שריפות לא קורות, הן נגרמות. ציוד חשמלי לא תקין עלול לגרום לשריפה וזה תפקידנו לאבחן מה עלול להשתבש בחלל הגידול ולנקוט בכל אמצעי הבטיחות העומדים לרשותינו. המלצה שלנו לכל חללי הגידול זה להחזיק בהישג יד מטפה גז או אבקה. עלותם לא גבוהה והם פשוטים לתפעול.

רכיב בטיחות נוסף הוא גלאי עשן. כיום קיימים גלאי עשן עצמאיים עם סוללה המחזיקה כשנה בערך בשימוש רצוף, את הגלאי יש להתקין בפתח יציאת האויר מהחלל, באופן טבעי עשן שיצטבר בחלל בשעת שריפה ישאב דרך מפוח היציאה ולכן זהו המקום הנכון ביותר להתקנת החיישן. ישנם גם מטפי כיבוי אוטומטיים תלויים אך מחירם במעט יותר גבוה והם נותנים מענה ראשוני במידה ומתחוללת שריפה בחלל הגידול. שריפה יכולה לגרום נזקים אדירים לרכוש צמחים ובני אדם. הדרך הכי טובה להתמודד עם שריפה היא למנוע אותה.

צריכים עזרה?