fbpx

התחלת הגידול הביתי

מדריך גידול (התחלת הגידול)

הנבטה וייחורים – התחלת הגידול

לאחר שתכננו ובנינו את המערכת שלנו אנו עוברים לשלב הנכסף והוא שלב הגידול.

את שלב הגידול אנו יכולים להתחיל בשתי שיטות הנבטה או ייחורים.

הנבטה – כל צמח מתחיל בזרע. זרע הוא השלב בו הצמח שואף להתרבות ולהמשיך את הגנטיקה שלו
כשאנחנו רוצים להנביט זרע, אנחנו נעשה זאת בדרך שהכי דומה לתהליך הטבעי
התנאים החשובים ביותר להנבטת זרע
– לחות
– טמפרטורה
– אור

ישנם המון טכניקות להנבטת זרעים, וכל אחד ימצא דרך אחת טובה יותר מהשניה לדעתו. אבל באופן כללי כל הטכניקות עובדות מצוין   הנה כמה נפוצות לביצוע הנבטה:

"ישר ולעניין”
השיטה הזו היא הכי נפוצה (ואולי גם הכי קלה) והיא זריעה ישירה בקרקע. בין אם בעציץ מעבר 0.5 ליטר  או ישר בעציץ גדול, אפשרות נוספת היא לזרוע ישירות בקובית השרשה מצמר סלעים.

“השרייה”
בשיטה הזו נשרה את הזרעים בכוס עם מים מזוקקים (אופציונלי) ל-24 עד 48 שעות לספיגה מירבית. לאחר זמן מה יבקע הנבט הראשוני ממעטפת הזרע, הוא יראה כמו לשון לבנה קטנה  זהו תחילתו של השורש ובשלב הזה נרצה להעביר את הנבט הרך למצע שבחרנו. את הנבט יש לזרוע (בזהירות!) בעומק שלא עולה על פעמיים מגודלו, כשתחילתו של השורש (הלשון הלבנה) פונה כלפי מטה.

“בין הסדינים”
בשיטה הזו נניח את הזרעים על מצע מגבת נייר או בד לח. את המצע נשים בתוך שקית ניילון, ונניח במקום חשוך 24 עד 48 שעות עד נביטה את הנבט הרך יש לשתול כשהוא עוד צעיר, יש לבדוק אחת ליום את מצב הזרעים, עדיף לשתול כש”זנב” השורש לא עולה על סנטימטר אחד. גם כאן כמובן גם נשתול כשזנב השורש פונה כלפי מטה

ישנם המון שילובים ושידרוגים להנבטה, שידרוגים שמטרתם להקטין לחץ (“סטרס) על הצמח ובכך להגדיל את סיכויי הישרדותו והגדלת הייבול הסופי. כל אחד מוצא לבסוף את הטכניקה שהכי מתאימה לו. הכי חשוב זה תמיד לחשוב מחוץ לקופסה ולא לפחד לשלב שיטות וליצור את תנאי העבודה שנוחים לך

ייחורים

ייחורים נלקחים תמיד מצמח אם. את צמח האם אנו מגדלים במשטר של- 18 שעות אור ו-6 שעות חושך, כך נשמור שתמיד תישאר במצב צימוח ולא תגיע לשלב הפרחה. צמח אם הינו צמח בוגר כשיש לו מספיק ענפים שנוכל לחתוך ולשכפל. את צמח האם אנו יכולים להחזיק במצב של צימוח למשך שנים בטיפול נכון ונקבל תמיד את אותה גניטיקה של צמח האם מבחינת איכויות טעם ריח עמידות ויבול .

על מנת לקחת ייחורים מצמח האם אנו צריכים:

  • סקלפל (סכין מנתחים).
  • אלכוהול רפואי.
  • פרופוגטור .
  • קוביות השרשה.
  • דשן השרשה
  • גל השרשה "EDGE" או אבקת השרשה "הורמרול"
  • אופציונלי לשיפור התהליך פרלייט ומי חמצן 3% – 7%

התחלת עבודה – הדרכה להתחלת הגידול

נכין את קוביות ההשרשה, נמלא מיכל במים נקיים (עדיף אוסמוזה) בערכי חומציות של 5.5 ונשרה את הקוביות למשך 24 שעות, ניתן כבר להוסיף למי ההשריה את דשן ההשרשה שבחרנו לעודד את הייחור הצעיר לפתח מערכת שורשים גדולה ובריאה מההתחלה. לאחר ההשריה נסחט קלות כל קוביה כדי להפטר מעודף מים, עכשיו הקוביה מוכנה לייחורים הצעירים.

בהתחלה נבחר את הענפים אותם אנו רוצים לשכפל, נספור כ-3 צמתים מקצה הענף ונחתוך בזווית של 45 מעלות מתחת לצומת הרביעית, את הקצה טובלים בג'ל \ אבקת השרשה ומיד נועצים בקוביית ההשרשה, יש לקטום את קצוות העלים (כמחצית אורכם בערך) כדי להפסיק את תהליך הצימוח ולהעביר את האנרגיה ליצירת שורשים, סיבה נוספת היא וייפורציה (אידוי) של נוזלים דרך העלה, כשאנו קוטמים את קצוות העלה אנו מקטינים גם את שטח הפנים ממנו העלה פולט נוזלים ועל ידי כך יותר נוזלים נשמרים בייחור עצמו.

עד שיפתח מערכת שורשים דרכה יקבל נוזלים הייחור מסתמך על ספיגת נוזלים דרך העלים לכן נדאג לשמור על לחות נאותה שבין 90% – 100%. לשם כך נשתמש במרסס מים ,נרסס על העלים ועל מכסה הפרופוגטור מבפנים.דרך נוספת לשמירה על לחות גבוהה הינה שימוש בפרלייט.

את הפרלייט יש לחטא קודם, נשרה כ-4 שעות כמות פרלייט שתמלא 2 שליש מגובה מגש הפרופוגטור במים (עד כיסוי) ופקק מי חמצן, מי החמצן יחטאו את הפרלייט מחידקים ופיטריות מזיקות. נסנן ונשפוך אל תחתית הפרופוגטור.( את הפרופוגטור עצמו יש לחטא גם כן בין אם הוא חדש או משומש.

תמיסה של כפית מי חמצן על ליטר מים תספיק, את התמיסה יש לרסס להשאיר לכמה דקות ולנגב.) את הייחורים הצעירים נניח בתוך הפרופוגטור, נרסס קלות רסס דק על מכסה הפרופוגטור מבפנים, ונכסה כשפתחי האוורור סגורים בינתיים. נציב את המגש מתחת לתאורה מתאימה (פלורסנט) למשטר שעות של – 18שעות אור.

כל יום נפתח את המכסה כד לאוורר את הייחורים ולהוסיף לחות במקרה הצורך עם מרסס המים. לאחר שבוע עד שבועיים אמורים להופיע שורשים קטנים בתחתית קוביית ההשרשה, זה הזמן להעביר את הייחור לכלי אחר, או לקובייה גדולה יותר.

לאחר שהייחורים שלנו מבוססים מספיק ובהתחשב בגודל החלל, נעביר אותם למשטר של 12 שעות אור להפרחה והבשלה.

צריכים עזרה?