fbpx

מדריך מדידה ובקרה בגידול הידרו

מדריך גידול (מדידה ובקרה)

מדידה ובקרה של ערכים חיוניים בגידול ביתי

לאורך כל שלבי הגידול אנו נמדוד את הערכים החשובים בסביבת הגידול:

  • טמפרטורה
  • לחות
  • עוצמת אור וספקטרום
  • מוליכות
  • חומציות

הטמפרטורה הנכונה לכל שלבי הגדילה היא לא מעל 30 מעלות ולא מתחת ל-16 מעלות צלזיוס. כל מה שבין לבין נחשב לסביר כשהטמפרטורה האידאלית היא 25 מעלות צלזיוס בזמן אור ו- 22 מעלות בחושך.

הלחות בשלב הייחורים צריכה להיות בין 90% ל- 100%,בשלב הצימוח כ- 60% ,ובשלב הפריחה כ- 40% לחות.

את הלחות והטמפרטורה נמדוד על ידי מד משולב. את המד יש להציב בתוך החלל בקרבת הצמחים כדי לקבל קריאה מדויקת.

רצוי להשתמש עם מד משולב ש"זוכר" ערכי מינימום מקסימום של טמפרטורה כך שנוכל לבדוק לא רק את הטמפרטורה בזמן הבדיקה אלה גם את הטמפרטורות קיצון בחלל הגידול מהבדיקה האחרונה ונתקן את הדרוש תיקון בהתאם לצורך.

ישנו מכשור למדידת עוצמה וספקטרום, זהו כלי מצוין לחלל גידול ומיועד למגדל  שרוצה לשמור על הציוד שלו יעיל ומעודכן (חשוב במיוחד בחללי גידול עם נורות נל"ג שמאבדות מעוצמתם בשימוש ממושך)

מוליכות (EC) היא דרך למדוד את רמת המלחים במי ההשקיה. במי ברז יש מינרלים טבעיים שמאפשרים מוליכות חשמלית ונמדדים בערכים של EC)  electric conductivity) או PPM) parts per million) . ערכי המוליכות החשמלית מתורגמים לערכי מליחות של הנוזל הנבדק.בהידרופוניקה נשתמש במים מסוננים דרך מערכת פילטרים וממברנה הנקראת "אוסמוזה הפוכה".

באוסמוזה הפוכה אנו מקבלים מים נקיים ללא חלקיקי מינרלים והם בסיס טוב להכנת תמיסת דשנים לצמחים שלנו. רמת המוליכות (EC) משתנה בהתאם לשלב הגידול ודרישות הצמח. מדידת ערכי מוליכות בתערובת הדישון הכרחית לפני השקיה ונקבעת על פי סוגי הדשנים ושלב הגידול.

במי הנגר (המים שיוצאים מתחתית העציץ בזמן השקיה) בדיקת ערכי מוליכות יכולה לתת לנו אינדיקציה לגבי רמת המלחים במצע הגידול, רמת מלחים גבוהה יכולה להפריע לצמח להתפתח כראוי, במידה ורמת המלחים עולה בערכיה על ערכי תמיסת ההשקיה נזדקק לבצע פעולת שטיפה ואיפוס למצע על ידי מים נקיים (אוסמוזה) בערכי חומציות הנכונים למצע הגידול שלנו. ערכי מוליכות נותנים לנו גם תמונה כללית לגבי יכולת ספיחת האוכל על ידי הצמח.

חומציות (PH)

נמדדת בסולם שמתחיל ב-0 ונגמר ב-14 כש-0 מסמל את רמת החומציות הכי גבוהה ו-14 את רמת הבסיסיות הכי גבוהה. מי אוסמוזה \מזגן \ מזוקקים יתנו לנו ערך של 7 שזה הערך הניטרלי בסולם. לא חומצי ולא בסיסי. באמצע. בהידרופוניקה ערך החומציות הנדרש הוא בין 5.5 לבין 5.8  זאת רמת החומציות הנדרשת לצמח בכדי שיוכל לעכל טוב יותר את האוכל שאנו נותנים לו.

סטיות ברמת החומציות עלולות לגרום לנעילת חומציות ועל ידי זה לא יתאפשר לצמח לאכול ולגדול כראוי, לכן נבדוק כל הזמן את ערכי החומציות במאגר ההשקיה שלנו, ונבצע כיול תקופתי (אחת לשבוע) של מד החומציות שלנו כדי שנהיה בטוחים שהערכים שקיבלנו נכונים.

כשאנו מבצעים שטיפה ואיפוס של מצע הגידול, נקפיד על ערכי חומציות נכונים ונמדוד גם את מי הנגר כדי לדעת שרמת החומציות נכונה. נשתמש במי אוסמוזה נקיים ברמת חומציות של 5.8 (הידרופוניקה) או 6.5 (אדמה) ונשטוף לאט לאט, פי 3 מנפח העציץ. זה אומר שאם יש לנו עציץ בנפח של 10 ליטר, נשטוף אותו ב30 ליטר מים.

צריכים עזרה?