fbpx

שלבי החיים של צמח הקנאביס

שלבי החיים של צמח הקנאביס

צמח הקנאביס הוא צמח חד שנתי בעל מחזור חיים קבוע. מחזור החיים של צמח הקנאביס מתחיל בהיותו זרע (או ייחור) ומסתיים בהתפתחות פרחים, דעיכה וקמילה המסמלת את מותו. מחזור חייו הטבעי של צמח הקנאביס בטבע מתחיל בנביטת הזרעים בסביבות חודש מאי, ומסתיים בפריחה שמתרחשת באזור הסתיו, לאחר תהליך צניחה ופריחה שנמשך בין 3 ל-5 חודשים, במהלכו הצמח עובר תהליך של גדילה לגובה ולרוחב, פיתוח ענפים ולבסוף ייצור פרחים וזרעים. בסביבת גידול מבוקרת, תהליך זה מתקצר בדרך כלל 3-4 חודשים או עד 70 יום בגידול צמחי קנאביס "אוטומטיים".

להלן פירוט של שלבי מחזור החיים של צמח הקנאביס, מנביטה לקציר:

שלבים במחזור החיים של צמח הקנאביס

שלב א' – נביטה

הנביטה היא תחילת מחזור חייו של צמח קנאביס שלא נלקח כייחור (באנגלית Cutting – ענף שנחתך מהצמח ונשתל מחדש) והיא דורשת כמה אלמנטים סביבתיים בסיסיים כמו חשכה מוחלטת, חום יחסי (21-32 מעלות צלסיוס) ולחות גבוהה.

נביטה של זרע קנאביס מתחילה באופן טבעי ברגע שזרעי הקנאביס נחשפים לתנאים אלו למשך תקופת זמן ממושכת, מה שגורם להורמונים שונים המצויים בשכבת הציפוי החיצוני שלהם לעודד גדילה וצמיחה של תאים חדשים, במקביל להיווצרות מואצת של חומרי תזונה בחלקו הפנימי של הזרע.

במהלך הנביטה, זרע הקנאביס נבקע ושורש קטן (נצרון) מתחיל לבצבץ ממנו. השורש מבסס את עצמו בקרקע ודוחף את הנבט עם קליפת הזרע אל פני הקרקע. כשהנבט מגיע אל פני הקרקע, נפתחים מראשו שני עלים קטנים הנקראים פסיגים, שתפקידם להתחיל לטפס מעלה ולספוג אור לתהליך הפוטוסינתזה. לבסוף, הפסיגים ידחפו את קליפת הזרע, והיא תנשור, בדרכו של הצמח להתחיל בספיגת אור קבועה למשך שארית חייו. הפסיגים הם העלים הראשונים והיחידים שאינם מראים סממנים ויזואליים של צמח הקנאביס, וצורתם היא עגולה ואופיינית למינים רבים אחרים של צמחים.

משך השלב: כ-5 ימים ועד 21 ימים. זרע שאינו נבט בזמן זה כנראה מת או פגום.

שלב ב' – שתיל צעיר / התפתחות ייחור

לאחר שהפסיגים מתחילים לספוג אור, הצמח שנבט מהזרע יתחיל לפתח עוד סט של עלים, שיצמחו בעוד "קומה" שתיווצר בצמח תוך צמיחתו כלפי מעלה. העלים האלה ייראו שונים מהפסיגים, בדמות ה-"חמסות" האופייניות והמשוננות של צמח הקנאביס. ככל שהצמח יגדל הוא יצמיח עוד צמתי עלים, והגזע שלו יתחיל להתעבות ולהתארך. בשלב זה הצמח ניזון מחומרי התזונה הקיימים בזרע, המספיקים לרוב לשבועיים. המטרה העיקרית של השתיל הצעיר בשלב חיים זה היא לייצר עלים ראשוניים, ובמקביל לבנות רשת חזקה ורחבה של שורשים, שתתמוך בצמח ותהפוך אותו לחזק דיו לשאר מחזור החיים שלו.

שלב זה זהה במהותו לשלב ההתפתחותי הראשוני של ייחור קנאביס צעיר, שמתחיל את חייו בתהליך של השרשה ועיגון בקרקע, ורק לאחר מכן בצמיחה. ייחור יהיה בעל 3-4 קומות של עלים מראש, אך במהלך שלב חיים ראשוני זה הוא יבנה לעצמו מערכת שורשים מסועפת, במשך אותו פרק זמן שיידרש לשתיל צעיר לפתח את העלים והגזע שלו.

משך השלב: 1-3 שבועות, עד הגיעו לגובה 10-15 ס"מ או 3-4 "קומות" של עלים, עובי גזע של 4-6 מילימטר.

שלב ג' – שלב הצמיחה

שלב החיים העיקרי ולעיתים גם הארוך ביותר בחייו של הצמח, במהלכו הוא יהפוך משתיל צעיר לצמח בוגר, גדול ויציב. זהו השלב בו הצמח מנצל את מרבית חומרי התזונה הזמינים לו במצע הגידול כדי להכפיל את גודלו מספר מונים, בעיקר בצמיחה כלפי מעלה אך גם על ידי התפתחות ענפים לרוחב וייצור של יותר הסתעפויות, צמתים ומפרקים (Nodes) מהם ייצאו ניצני ענפים חדשים בגדלים שונים.

בשלב זה הצמח בונה את התשתית לפריחה והוא זקוק לכל האור, המים וחומרי התזונה שהוא יכול לספוג – ולכן בשלב זה מתחיל דישון הצמח עם חומרי תזונה המוספגים במצע הגידול.  התבגרותו וגדילתו של הצמח מביאות יחד לשינוי בסיסי במבנה השורשים שלו, שהופכים מאיבר נשימה לאיבר האחראי על אחסנת ושימור מזון במצבורים המיועדים לשמירה על קצב הצמיחה האחיד של הצמח לכל אורך התקופה.

במהלך שלב הצמיחה הגזע ימשיך להתעבות והצמח ימשיך לגבוה, ובסופו הצמח יתחיל להראות סימני מין ראשוניים. בשלב זה נעשה לרוב שימוש במחזור תאורה יומי של 18 שעות אור ו-6 שעות חושך, אך ניתן להשתמש גם במחזור תאורה מלא של 24 שעות אור ביממה. צמח קנאביס שנשמר בצמיחה לטווח הארוך (ללא מעבר לפריחה) משמש בדרך כלל לחיתוך ייחורים, מה שמקנה לו את הכינוי "צמח אם".

משך השלב: 3-20 שבועות, תלוי בגודל חלל הגידול או הפריחה (אם ישנו חלל נפרד), ובסוג הגידול – פנים או חוץ.

שלב ד' – טרום פריחה

זהו תת-שלב בסוף שלב הצמיחה, בו מצטברת עדות ברורה לכך שהצמח מוכן לפריחה. בשלב זה יופיעו סימנים ראשוניים למין הצמח בצמתי העלים – לרוב אלו יהיו שתי עלים קטנים הנקראים "עלי לוואי", המסמנים את הצמיחה של איברי המין – גביעים נקביים או שקיקי אבקנים זכריים.

לאחר הופעת סימני מין ראשונים – בצבוץ וצמיחת שיערות במפרקי הגבעולים הרביעי עד השישי, יהיה אפשר לזהות את מינו של הצמח על פי איברי הרבייה שהוא יפתח ועל פי צורתם הכללית של הפרחים שמתחילים לצמוח עליו. בשלב זה, הצמיחה לגובה של הצמח תואט והוא יחל להתפתח בעיקר לצדדים – על ידי הצמחת ענפים ועלים נוספים.

שלב ה' – שלב הפריחה

תקופת הפריחה של צמח הקנאביס מתחילה כאשר הוא מקבל פחות אור יום וחשוף ליותר שעות חשכה בלילה. בתקופה זו, ככל שהימים מתקצרים והטמפרטורות יורדות, הצמח מקבל את האיתות לכך שמחזור החיים השנתי שלו עומד להגיע לסיומו והתהליכים הביולוגים והכימיים המתקיימים בו משתנים על מנת להפיק את פרחיו וזרעיו לצורך רבייה טבעית.

אם צמח נקבי אינו מואבק, הוא ימשיך לגדול ולייצר פרחים שיפיקו שרף דביק ועשיר בקנבינואידים פעילים – תפרחת נקבית בתולית המכונה "סנסימילה" (Sensimilla – פרחים ללא זרעים) המטרה של כל מגדל וצרכן קנאביס. בסופו של דבר, צבע השערות של הפרחים יתחיל להשתנות ולהפוך מלבן לחום אדמדם, שינוי המעיד על סיום תהליך הבשלת הפרחים ועל הגעה לשיא מבחינת כמות החומרים הפעילים שקיימים בהם.

משך השלב: 5-20 שבועות, תלוי בעיקר בזן הנבחר. בעת גידול מבוקר, שלב זה מסתיים בשטיפת מצע הגידול לפני הקציר.

שלב ו' – קציר, טרימינג, ייבוש ויישון

השלב האחרון במחזור הגידול של צמח הקנאביס, שמתחיל בעת זיהוי סימני הקציר האופטימליים. שלב זה אינו חלק ממחזור החיים הטבעי של צמח הקנאביס, אשר בטבע נובל וקומל עד כדי מוות, תוך הפצת הזרעים המצויים בתפרחת.

שלב מלאכותי זה מתחלק ל-4 תתי-שלבים שמתחילים בסוף הפריחה ומסתיימים כאשר הקנאביס נמצא בתצורה מיובשת ומיושנת, המוכנה לצריכה או למיצוי.

קציר – קטיף הפרחים הבשלים, שכולל את חיתוכם מגוף הצמח והענפים.

טרימינג – קיצוף כל העלים המיותרים על הפרחים, על מנת לשפר את איכות הייבוש והתוצר הסופי.

ייבוש – לאחר הטרימינג, נייבש את הפרחים בחלל מאוורר היטב על מנת לייבש עודפי לחות מהפרחים. לתהליך הייבוש חשיבות מכרעת על האיכות הסופית של הפרחים השמנים שלנו.

יישון – פירוק הכלורופיל המיותר על הפרחים, תהליך המשפר את הטעם הסופי שלהם. יישון איכותי מינימלי יימשך כשלושה שבועות, ובסופו הפרחים יהיו נעימים יותר לעישון, פחות צורבים בגרון ובעלי השפעה חזקה יותר.

צריכים עזרה?