fbpx

איך לבחור מצע לגידול ביתי

איך לבחור מצע לגידול ביתי

מצע הגידול הוא הבסיס עליו גדלים הצמחים ובתוכו מתפתחת מערכת השורשים, המשמשת בתור "צינור ההזנה" של הצמחים באמצעותו הם סופחים את חומרי ההזנה החיוניים מהמצע. מצע גידול הוא חלק חשוב ביותר מסביבת המחיה של הצמח שמאפשר את כל תהליך הגדילה, ולכן חשוב לבחור את מצע הגידול הנכון לצורך הגידול הביתי המתוכנן.

בחירה של מצע גידול מתבצעת בין שלושה סוגים עיקריים של מצעי גידול, בהתבסס על ניסיונו של המגדל, הצרכים של הצמח, התקציב לרכישת הציוד וההעדפה האישית של המגדל בהתאם לצמח הספציפי או מערכת הגידול הספציפית שנבחרה.

סוגים של מצע גידול עבור גידול ביתי

אלו 3 סוגי מצעי הגידול הנפוצים שניתן לרוכש בחנויות הידרופוניקה:

אדמה – מצע הגידול הבסיסי ביותר. "אדמה" שנמכרת בשקיות בחנויות גידול הוא אדמה חקלאית מועשרת שמורכבת מסוגים שונים של מינרלים וחומרי בסיס, ולמעשה זוהי אינה אדמה קלאסית שאפשר למצוא בשדה. בתור מצע גידול אדמה היא המצע הבסיסי ביותר שהכי קל לטפל בו, להשקות אותו (מתייבש לאט) ולטפל בו מבחינת קיום מזיקים. עם זאת, זהו המצע שמציע את אחוז הספיגה הנמוך ביותר של חומרי תזונה אל תוך מערכת השורשים של הצמח. כמו כן, אדמה היא הפתרון הזול ביותר והקל ביותר עבור המגדל המתחיל.

אדמה איכותית היא אדמה קלה, אוורירית המאפשרת יחס חמצן-מים נכון לשורשים, בעלת כושר ספיגה מהיר, ושאינה אוגרת מים. ההעדפה היא לרכוש אדמה "קלה" ללא דישון מיותר, כאשר תוספת הדישון הדרושה לגידול תתקבל דרך השקיה במים מועשרים בחומרי דישון ולא דרך המצע, ובכך היא תבטיח זמינות רבה יותר של חומרי הזנה הכרחיים לצמח. תערובת אדמה איכותית של חברת 'טוף מרום גולן', המעורבבת עם חומרי תזונה חיוניים במינון נמוך, היא דוגמה טובה למצע אדמה מעורב.

בניגוד למצע הידרופוני, אדמה עשויה לאגור מים, ואם מתבצע גידול באדמה לא מתאימה היא תמנע ניקוז מהיר, תתהדק סביב השורשים וכתוצאה תמנע זרימת חמצן אליהם, מה שיאט את התהליכים המתבצעים בצמח, כולל צמיחתו ופריחתו. כמו כן, אדמה לא מתאימה עלולה להיות "כבדה" מדי – כלומר מכילה מינון גבוה ולא בהכרח נכון של מרכיבים תזונתיים מסוימים, שהצמח לא בהכרח צריך. בניגוד לאדמה כבדה.

צמח הגדל באדמה אמנם לא יגדל מהר כמו בקוקוס או הידרוטון, אך הגידול יהיה קל ובטוח: מכיוון שהדשן עובר תהליך פירוק באדמה לפני שהצמח יכול לספוג אותו. בנוסף, ההתאמה הגבוהה של אדמה למגדלים מתחילים היא משום שמדובר במצע "הסלחני" ביותר, שמבטיח תוצאות טובות יחסית בלי מרווח טעות שעלול לסכן את כל היבול בגלל טעויות או חוסר דיוקים מצד המגדל.

בגידול באדמה מקובל להשתמש בדישון אורגני מלא, על מנת לגדל צמח נקי, אורגני וארומטי יותר, אך בגידול שכזה לא ניתן להשתמש בדשנים המיועדים למצעים הידרופוניים. מצע של אדמה יש להשקות רק כאשר הוא יבש לחלוטין, כאשר העציץ יהיה קל להרמה והמצע יבש גם בחלקו הפנימי יותר – מה שצריך לבדוק עם אצבע או עם שיפוד עץ. בגידול באדמה, את ההשקיה יש לבצע באיטיות, לאפשר למצע לספוג כמה שיותר מים, ולסיים כאשר מים יוצאים מתחתית העציץ, מנקים שאריות של ההשקייה הקודמת.

המלצה לגידול על מצע אדמה: במיוחד לצמחים צעירים, יש להשתמש באדמה קלה עם 20% פרלייט לניקוז יעיל יותר.

קוקוס – מצע קוקוס עשוי מקליפת אגוז הקוקוס, הגרוסה לשבבים קטנים ומעורבבת עם 10% אדמת כבול, פרלייט או שניהם. קוקוס טהור טוב יותר כמצע הידרופוני ואין אין ערך תזונתי משמעותי, ולכן ניתן לעבוד איתו גם כמו עם אדמה וגם כמצע הידרופוני, עם דישון אורגני או כימי.

היתרון הבולט בקוקוס הוא שניתן להשתמש בו בכל צורה והוא קל לשימוש. למרות שלא ניתן להשקותו בצורה בלתי פוסקת כמו הידרוטון. עם זאת, יכולת הניקוז שלו טובה יותר מכל אדמה, ולכן ניתן להשקותו מספר פעמים ביום, ולכן קצב הגדילה יהיה מהיר בהרבה.

מצע הקוקוס הוא היציב ביותר לכל הדעות. גם קוקוס שלא נשטף כלל ישמור על PH יציב. בניגוד לאדמה, קוקוס לא מתפרק ונעשה דק ודחוס יותר עם הזמן. בשל סיבות אלה, מצע קוקוס מתאים למגדל המתחיל והמנוסה.

המלצה לגידול על מצע קוקוס: במידה ומערכת הגידול הנבחרת/קיימת היא הידרופונית מלאה, יש לשטוף את הקוקוס היטב במים מאוזנים. כמות מי השטיפה צריכה להיות פי 3 מכמות הקוקוס הקיים לפי ליטרים. רצוי מאוד להשתמש בקוקוס דחוס (אל דאגה, הוא מתרחב במגע עם מים) שכן אחוז הכבול שבו מינימאלי, ושבביו גדולים יותר ומאפשרים מעבר חמצן יעיל.

בין אדמה להידרוטון, קוקוס הוא מצע הגידול ה"בינוני" שמציע יכולות מוגברות של ספיחת חומרי תזונה אבל ניתן להשתמש בו במערכת בסיסית שלא דורשת התאמות מיוחדות או ציוד יקר. קוקוס מתאים גם לגידול הידרופוני וגם לגידול אינדור רגיל שדומה לגידול באדמה.

הידורטון (או מצע הידרופוני מנותק אחר) – הידרוטון הוא מצע עשוי כדוריות קרמיות, עשויות חימר יבש וספוגי – מצע הידרופוני מלא, ללא יכולת ספיגה של מים שמציע לצמח רק בסיס תמיכה לגדול עליו ולא מקור לספיגת חומרי תזונה, שהשליטה בהם בגידול הידרופוני דרך המים בלבד שמועשרים בחומרי דישון. בגלל גודל הכדוריות, חמצן מגיע לשורשים תמיד, ועם זאת ביכולתן לשמור על לחות לזמן מה.

גידול הידרופוני יעיל ומהיר יותר מגידול באדמה, מכיוון שבמהלכו כל התליכים מתבצעים בצורה מדויקת ומבוקרת לאורך כל הדרך, כך שהצמח מקבל בדיוק מה שהוא צריך 24 שעות ביממה. חשוב להדגיש שהדישון בעת גידול הידרופוני על הידרוטון הוא איטי ומבוקר ולכן הצמח צומח מהר – לא בגלל כמות הדשן (אותה כמות ניתנת באדמה), אלא בגלל שלמעשה הוא לא מפסיק לאכול לכל אורך הדרך, מכיוון שההשקיה וזרימת החמצן לא פוסקת לרגע.

הידרוטון הוא מצע הגידול היקר ביותר, שדורש את מערכת הגידול המורכבת ביותר, אך הוא זה המציע את ספיגת חומרי התזונה הטובה ביותר, שמזרזת את תהליך הגידול ומפיקה את התוצאות הטובות ביותר. גידול על הידרוטון שנעשה נכון, מניב תוצאות מרשימות ומהירות עד 30% יותר מאשר גידול שאינו הידרופוני, זאת בשל ספיגת החומרים המוגברת שמציע הגידול ההידרופוני. עם זאת חשוב לציין כי למצע זה יש נטיה להעלות PH בקצב מהיר, וגידול בו דורש בדיקה וטיפול יומיומי ולרוב ציוד בדיקה מתקדם, ולכן הוא לא מומלץ למתחילים.

המלצה לגידול על מצע הידרוטון: יש לרכוש את ההידרוטון כיומיים לפני הכנסת המערכת לפעולה. לפני כן, יש לשטוף את ההידרוטון היטב, להשרות אותו ל-24 שעות במים בעלי רמת חומציות (pH) של 4 במקסימום. לאחר מכן יש לשטוף את ההידרוטון היטב במים מאוזנים, ולחזור על כל התהליך שנית לפני שמכניסים את ההידרוטון למערכת. שטיפה זו מונעת תנודת רמת חומציות בשבועיים הראשונים, אך חובה לשמור על טמפרטורת המים בין 18 ל- 22 מעלות צלזיוס, דבר שלרוב מתאפשר בארץ רק בזמן חורף או עם מזגן/מצנן מים.

צריכים עזרה?